čtvrtek 24. července 2014

Colours of Ostrava, den první (17.7. 2014)

Ráno se vzbudím s festivalovou náladou. Venku praží, je krásně.
Bude to dobrý.
Bude to dobrý, říkám si ještě ve stínu uprostřed fronty na stanové městečko, táhnoucí se podél zděné zastávky Důl Hlubina, do té doby, než dojdu do místa, kde zděná zastávka končí, a fronta se začně stáčet doprava, kam už dohlédnu a vidím další mimo stín čekající kilometr lidí.
Kurva.
Ok. Dvě hodiny čistého času. Stan pak postavím na šestý pokus a jdu.
Jupý.
Jakmile překročím hranice hlavní brány, ihned pozoruju znatelné změny areálu. Nová ulice Ruská vytvořila „promenádu“ se stánky a zkrátila mi cestu směrem ke Gongu. Paráda.

Dál na nic nečekám a jdu na Drive stage, kde hrají  Orkiestra św. Mikołaja. Dám si tři songy, zkousnu i polštinu, ale na víc nemám kapacitu. Orchestr trochu přikouřil lidovkám, ale písnička jedna jako druhá. Taková juchajda mě nebaví. Jdu jinam.

Po Ruské šlapu kolem Gongu na Agrofert stage, kde hrají američtí Kuroma. Mám napsáno: slibné. Inu, tak asi ano, ale když o tom píšu, dochází mi, že už si na jejich zvuk přesně nepamatuju. Hráli takový popmístyrock, ne špatný, ale bez ksichtu, jak se říká. Spojení s MGMT v tom naživo až tak nevidím, neslyším, byť si takto přihřívají polívku.



Utíkám na hlavní Česká spořitelna stage, kde probíhá zahájení festivalu. Nezapomíná se na nešťastný incident ze Stodolní z předchozího večera a Michal Hrůza se Coloursákům rázem připomíná videoklipem na obřích ledkách. Navodí se mi trochu úzkostný pocit. Vytrhnou mě z toho francouzští Les Tambours du Bronx nikoliv v pozitivním slova smyslu. Oceňuju um bušení na plechové sudy, ale abych u toho cokoli prožívala ...hm, snad jen nudu. Odcházím proto na poklidnou Fullmoon stage, kde se pod ní, předtím než se nachystá svérázná písničkářka Stinka, strhává bitva výtvarníků. Dobrý nápad.

Lezu nahoru ke stejdži.

Prvních sedm písniček hraje Stinka sama na harmoniku. Kolem jen hlouček lidí vyhýbající se mainstreamu, vidím i básníka Hrušku s jeho obvyklým výrazem ala hledámjsoucnovkaždéželeznétrubce. Komorní scéna v podvečerním prostředí vzadu s barevně nasvícenými komíny pecí se jeví jen jako iluze, tady panuje spíš šedivá introvertní nasranost skrze písně této zajímavé interpretky. Zvláštní frázování podněcuje explicitní texty zaměřené většinou na společenské problémy. Elektro plus harmoniku za chvíli doplňuje kytara a pokračují společně v alternativním něcojakošansonu dál a já zachytávám první pozitivní pocity z hudby. Jo, je to tam. Užívám si to, ale je čas odejít.




Shaka Ponk na ČS stage. Neměla jsem nikam chodit. Tohle už nechci v životě slyšet. Prázdné, byť nabušené, teatrální metalové nic a opice na obrazovce a skákající živá opice (není v tom nic rasistického) tomu fakt nepomůže. Jenže opičáci kolem skáčou. Co už. Odcházím rychle pryč.

Seasick Steve na ArcelorMittal stage mě donutí dostat se na jinou vlnu. Nutno říct, že mu to nedalo moc práce. První tóny jeho country blues mě chytly a držely po celou dobu jeho koncertu. S kolegou, naprosto vynikajícím bubeníkem, vytvořil tenhle americký tulák, dělník, ale hlavně výjimečný muzikant, hrající na různé podivné nástroje, nabitou hodinu syrové autentické hudby přímo jako z nefalšovaného texaského pubu. A ještě lepší. Na chvíli si dokonce vypomohli i zvukem smetáku, SS prohodil pár flegamticko-ironických hlášek. No prostě pohoda.



Čeká mě poslední koncert amerických MGMT. Na rovinu, nečekám od toho nic moc, spíš teda čekám nic. Tahle hudba mě z desek nezaujala, ale je to headliner, dám si pár songů, aby se neřeklo, a půjdu.
Tak už je nasvíceno...
Moment, to jsou jako oni? To jako vážně přišli jen tak a spustí se to bez jakékoli parády a velkých gest? No dobrý, to je mi sympatické. Moment, tohle ale není jejich hudba, ta nezní tak dobře přece. Ty kytary takhle nevynikají normálně. Ježiš, to je dobrý. Ježiš, ten zpěvák je hezký. A bubeník je sexy. Další song taky pecka. Mně se to normálně líbí. Co líbí, miluju to! Petro, ty krávo, ty brečíš, proč, do prdele, brečíš?! Co to jsou za emoce, sakra?! Dyť to není na brečení!
Prosím, ať ten koncert nikdy neskončí.
Zhruba takto bych popsala svoji cestu, jak jsem začala zbožňovat tuhle kapelu. Vypadají, jako by stáli celou dobu na hanbě, působí na mě ale nějaká skrytá silná energie, zdánlivě upozaděna, kterou produkují. Nádech retra, psychedelie, alternativního poprocku. Zvláštní experimentální směs, co fungovala ... alespoň na mě.
Zklamané reakce návštěvníků, kdy jsem zaslechla, že MGMT hráli úplně stejně jak z desky a bez invence, nechápu. Já si myslím pravý opak, už i přechody mezi jednotlivými songy byly invenční jako prase. Ok, to by už stačilo.



Odcházím spát na karimatku do špinavého stanového městečka, ale moc šťastná po tomto zážitku.






Žádné komentáře:

Okomentovat